Codul Rutier, modificat special pentru trotinete: ce prevede proiectul adoptat în Senat

de: Ciprian Ioana
12 12. 2019

Codul Rutier se va schimba pentru a reglementa circulația cu trotinetele electrice și cu bicicletele. O  inițiativă legislativă a fost adoptată tacit de Senat.

Trotinetele electrice și bicicletele au devenit un mijoc de transport extrem de utilizat în orașele aglomerate. Dacă stai în București, de exemplu, o să vezi la tot pasul trotinete parcate, gata să fie închiriate în sistem ride-sharing.

E un mijloc de transport care te ajută să te deplasezi relativ repede și să nu mai stai în coloană. Dar tehnologia s-a dovedit a fi înaintea vremurilor în raport cu legislația. Cel puțin așa e în România.

Așa că un deputat a venit cu un proiect de lege care să reglementeze clar în Codul Rutier deplasarea cu trotinete electrice și biciclete. Proiectul a fost adoptat tacit de Senat și merge la vot final în Camera Deputaților.

Cum a fost modificat Codul Rutier pentru trotinetele electrice

Potrivit proiectului, trotinetele electrice și bicicletele trebuie să circule obligatoriu pe pistele amenajate. Care piste te vei întreba, probabil, din moment ce acestea lipsesc din multe orașe și, acolo unde sunt, sunt prea puține. Dar, asta e deja o altă discuție și ține de autoritățile locale din fiecare oraș. În modificarea Codului Rutier se menționează, însă, că circulația se poate face și pe stradă, dar numai în situația în care pistele lipsesc.

Codul Rutier se va modifica și-n sensul în care vârsta minimă de la care te poți da cu trotineta electrică va fi de 14 ani. Nu ai voie cu ele pe autostradă, mai prevede proiectul. De asemenea, ești obligat să porți cască de protecție dacă ai sub 18 ani.

Trotineta electrică apare definită drept un „vehicul, cu două sau trei roți, a cărui viteză maximă prin construcție nu depășește 40 km/h și care este echipat cu un motor electric a cărui putere nominală continuă maximă nu depășește 2 kW„.

Intră aici, așadar, și bicicletele electrice.

Unde îți poți parca trotineta

Proiectul spune clar și unde-ți poți lăsa trotineta, mai ales dacă folosești servicii precum Lime.

”Vehiculul oprit sau staționat pe partea carosabilă trebuie așezat lângă și în paralel cu marginea acesteia, pe un singur rând, dacă printr-un alt mijloc de semnalizare nu se dispune altfel. Motocicletele fără ataș, mopedele, bicicletele și trotinetele electrice pot fi oprite sau staționate și câte două, una lângă alta”

Deocamdată, în proiect nu se menționează și cuantumul amenzilor pe care le riscă cei care nu respectă legea. Cel mai probabil, acestea vor veni într-un act normativ separat, care va cuprinde normele de aplicare a noului Cod Rutier. Posibil ca sancțiunile să fie armonizate în acord cu celelalte amenzi prevăzute acum de Codul Rutier.

Sancțiuni vor exista, așadar, și pentru trotinete. Mai exact, pentru cei care nu le folsoesc în acord cu legea.